Kronika mesta Prešov rok 2006

78 v Prešove bolo 5 582 držiteľov ZŤP preukazov, z toho 2 228 občanov nad 70 rokov a 282 detí do 18 rokov. Definovalo sa, že sa musia riešiť zľavy pre 1 479 postihnutých občanov so sprievodom a 1 875 s preukazom ZŤP . Navrhol sa aj mechanizmus sociálnej pomoci pre tých, ktorí mali nižší príjem ako je 1,5 násobku životného minima, čo bolo 7 095 korún pre jednotlivca, pre dvojicu 12 045 korún. Pre rodiny s nezaopatrenými deťm i platil príjem na hranici 18 495 korún. Ak by žiadateľ splnil všetky kritériá nároku, DPMP by mu vydal špeciálne označenú čipovú kartu. Tú by si žiadateľ musel uhradiť na vlastné náklady. Mesto by mu zo svojho rozpočtu refundovalo ro čné cestovné náklady v podobe vecnej sociálnej dávky vo výške 2 120 korún. Tým, ktorí by o jej priznanie nepožiadali alebo nesplnili kritériá, mal ostať v platnosti nárok cestovať s polovičnou zľavou. Tento návrh mal byť predložený poslancom na májovom zas tupiteľstve s tým, že by sa musela upraviť smernica primátora mesta o poskytovaní finančného príspevku rodinám s nezaopatrenými deťmi, dôchodcom a občanom v hmotnej núdzi. Ničenie prístreškov zastáv ok mestskej hromadnej dopravy bolo pre prešovskú radnicu v eľkým problémom. Každá tretia bola raz za rok rozbitá. Väčšinou sa ničia prístrešky na sídliskách. Ročne na ich opravu vynaložil mestský úrad 600-tisíc korún. Tieto peniaze by vystačili na rekonštrukciu dvoch striech na materských školách. Tiež by veľmi p omohli v sociálnych službách ako príspevok na bývanie alebo pre ľudí v hm otnej núdzi. V Prešove bolo 300 označníkov mestskej hromadne j dopravy a osadených na nich bolo 116 prístreškov. Poslednú celoplošnú opravu poškodených prístreškov vykonalo mesto v decembri roku 2005 . Zväčša museli nanovo presklievať a osadiť poškodené lavičky. Ďalšiu opravu chystali v lete . Mesto Prešov však od roku 2004 pozemky pod prístreškami mestskej hromadnej dopravy prenajalo firme euroAWK. Táto ich postupne vymieňa la za modernejšie. Celkove ich do roku 2008 mala vymeniť 86. Nových bolo už v máji osadených 45. „Začiatok júna bol čierny pre cestnú sieť v kraji," neveselo konštatoval riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja Vladimír Kozák. 7.júna už mali zrátané predbežné škody, ktoré narobili lejaky a následné záplavy v predchádzajúcich dňoch. V Prešovskom samosprávnom kraji sa tieto škody vyšplhali do výšky 187 miliónov korún. Zasiahli všetky okresy PSK, niektoré viac, iné menej. Problémom bola aj cesta med zi Šarišskými Dravcami a Torysou, či úsek medzi Solivarom a Ruskou Novou Vsou. Priepust nevydržal tlak vody. Došlo k podmytiu jeho bočných opôr. Klenba nevydržala nápor a zlomila sa. Prvýkrát sa preto na východe využil armádny pontónový most. Nebol problém položiť konštrukciu mosta, ale technicky most zabezpečiť na záťaž dopravy . Problémy boli aj v Toryse, Jarovniciach, či na úseku medzi Drienovom a Lemešanmi, ktorý stále ostáva l uzavretý. Škody v prešovskom obvode (okresy Prešov a Sabinov) presiahli 30 miliónov. Ešte z marcovej povodne nemal PSK vykrytú čiastku 6,68 mil. Sk. Ten deficit postupne od roku 2001 narastal na 410 miliónov korún. Radnica v Prešove si nechala spracovať štúdiu koncepcie statickej dopravy v meste. „Štúdia je hotová, ale v súvislosti s jej zavedením do života vznikajú problémy," uviedol v júni primátor Milan Benč a dodal, že po odbornej diskusie ku koncepcii v komisiách životného prostredia, výstavby a územného plánovania chcelo mesto osloviť verejnosť, aby sa občania vyjadrili, ako by podľa ich názoru mala doprava vyzerať hlavne v centre mesta. Chceli najmä zistiť, či majú zjednosmerniť Jarkovú a Slovenskú ulicu a či majú byť bez parkovania. Bolo však otázne, keď sa na Jarkovej ulici nebude dať parkovať, či to neovplyvní fungovanie pre vádzok na Hlavnej. Primátor zdôraznil, že by chceli dotlačiť hlavne súkromníkov, aby si robili hromadné parkovanie a garáže: „Mesto totiž, čo sa týk a parkovania, urobilo chybu v tom zmysle, že parkoviská za oných čias predalo súkromníkom. A my teraz musíme riešiť celý navádzací dopravný systém v súčinnosti s nimi." Korigovanie zliav cestovného pre ťažko zdravotne postihnutých v mestskej hromadnej doprave a následnú vlnu nesúhlasu prešovská radnica vyriešila. Od 1. júla začali platiť nové pravidlá a pôvodný cenový výmer z januára tohto roku o predplatnom časových lístkov mal zohľadňovať nielen zdravotné postihnutie, ale aj sociálnu situáciu týchto ľudí. V praxi to malo zna menať, že cestovať zdarma nemali len vozičkári a nevidiaci so sprievodcami. Nárok na ročný cestovný lístok za korunu mali mať aj držitelia preukazu ťažko zd ravotne postihnutých, ktorí mali trvalý pobyt v meste Prešov, nepoberali

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3