Kronika mesta Prešov rok 2006

77 5. DOPRAVA Mestské za stupiteľstvo v decembri 2005 schválilo všeobecné záväzné nariadenie o státí, parkovaní a odťahovaní motorových vozidiel na území mesta. Súčasťou toho VZN bolo aj rozdelenie všetkých ulíc v meste do troch zón. S tým súviselo aj stanovenie sadzieb za parkovanie. V prvej zóne - v centre mesta, bolo za hodinové parkovanie pozdĺž komunikácie 30 korún, n a parkovisku to bolo však iba 10 korún. Keďže v centre mesta parkovali a j taxikári, toto VZN sa vzťahovalo aj na nich. Parkovné im zvýšili od začiatku roku o 200 %. Tí, ktorí doposiaľ "stáli" v centre mesta, platili desaťtisíc za rok za jedno parkovacie miesto. Ak parkovali v prvej zóne, museli si zakúpiť záberovú kartu za 30 tisíc korún. V druhej a tretej zóne zaplatili o 10-tisíc korún menej. Extrémne mrazy spôsobili problémy 23.januára aj v Slovenskej autobusovej doprave, a.s., Prešov. Na spoj nevyšlo tridsať autobusov. Netýka lo sa to len Prešova, ale aj Bardejova, Giraltoviec, Sabinova a Lipian. Išlo hlavne o žiacke spoje, teda o autobusy, ktoré parkovali na autobusovej stanici. V opravovni zriadili mimoriadne zmeny, čo znamenalo , že celú noc boli mechanici pri autobusoch, a to až do odvolania. Týka sa to aj dispečerov. Nočné služby mali aj dvaja vodiči v Prešove a dvaja v Bardejove. Ich povinnosťou bolo natáčať autobusy každé tri hodiny po celú noc. Problém bol aj v tom, že zmrzla nafta, prit om podľa výkazu od dodávateľa mala mať výdrž do mínus 22 stupňov. Ťažkosti mala aj mestská hromadná doprava v Prešove, autobusy i trolejbusy mali problém zvládnuť mrazivé ráno bez porúch. Verejnú vlnu kritiky vyvolalo rozhodnutie o zrušení zľavneného cestovného od 1.februára pre zdravotne ťažko postihnutých v mestskej hromadnej doprave. S polovičnou zľavou už mohli cestovať len vozičkári a nevidiaci, ich sprievodcovia zda rma. Dopravný podnik mesta Prešov prijal taký verdikt po tom, čo vlani vykázal stratu. Neuznaním zľavneného cestovného pre ZŤP očakáva l úsporu vo výške 3 milióny korún. Mestský parlament to schválil. V okrese Prešov bolo registrovaných 12,5-tisíc držiteľov týchto preukazov. Združenia zdravotne postihnutých reagovali negatívne, argumentovali najmä faktom, že zdravotné postihnutie so sebou prináša aj sociálne znevýhodnenie, preto platenie za cestovné lístky vnímajú ako „úder pod pás". Po meste kolovala petícia, pod ktorú sa údajne podpísali stovk y Prešovčanov. Petícia vyslovovala nesúhlas a vyzývala vedenie radnice, aby situáciu ešte raz prehodnotilo. Radnica v roku 2005 musela kvôli zľavám doplatiť DPMP 50 miliónov korún. Práve tento argument pri schvaľovaní nových taríf zavážil najviac. Mestský parlament neváhal a hlasoval za zrušenie zliav. Problémom sa zaoberalo aj Predstavenstvo DPMP. "Čo sa týka preukazov ZŤP, v kompetencii prepravcu nie je riešiť zdravotné a sociálne záležitosti pasažierov. Je to citliv á téma, mal som viacero rokovaní a sme ochotní urobiť kompromis. Pripravíme technické riešenie za istých podmienok," reagoval riadite ľ DPMP Peter Janus. Predstava bola taká, že by vydali špeciálne označenú čipovú kartu za korunu a priznali zľavu na základe odborného posúdenia zdravotného stavu aj súhlasu zo sociálneho odboru. Mala by sa tak dosiahnuť adresnosť pre tých, ktorí sú nielen chorí, ale aj v zlej sociálnej situácii a výdavky na cestovné by ich obmedzili v iných životných potrebách. V kritických pr ípadoch by sa zľavnené cestovné malo riešiť jednorázovou sociálnou výpomocou z rozpočtu mesta, prípadne obcí, kde DPMP zabezpečoval dopravu. 7.apríla sa na prvom nástupišti uskutočnilo slávnostné začatie modernizácie prešovskej železničnej stanice. Na slávnos tnom akte sa zúčastnil aj premiér Mikuláš Dzurinda. Prešovská železničná stanica mala prejsť čiastočnou rekonštrukciou, mali sa vybudovať nástupištia, podchod. Realizácia mala trvať 18 mesiacov. Vlnu nevôle, ktorú vyvolal nový cenový výmer Dopravného podniku mesta Prešov, prešovská radnica riešila. V polovici apríla mohli v mestskej hromadnej doprave cestovať zdarma už len vozičkári, nevidiaci a ich sprievodcovia. Pre všetkých ostatných držiteľov preukazu ťažko zd ravotne postihnutých platila už len polo vičná zľava. Mesto zareagovalo na kritiku a pripravilo nový návrh s tým, že sa bude týkať len obyvateľov Prešova, nie ľudí z okolia. Vedelo sa , že v okrese Prešov bolo takmer 11- tisíc držiteľov ZŤP preukazov, ale Úrad práce sociálnych vecí a rodiny v Prešo ve nevedel poskytnúť údaj, koľko z nich bolo Prešovčanov. Museli sa selektovať zoznamy a z nich vyplynulo, že

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3