Kronika mesta Prešov rok 2006

108 mimoriadnu pozornosť pri príprave podložky aj pri technológii miešania farieb. Výstava na žiados ť autora trvala len tri týždne. Igor Pešta mal v svojich 27 rokoch za sebou šesť autorských výstav a štyri spoločné s inými autormi. Študoval na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach odbor konzervátorstvo a reštaurátorstvo. Na Prešovskej univerzite súbežne študoval výtvarnú, estetickú výchovu a byzantológiu. Bol jedným z posledných študentov architekta Martina Brezinu, zakladateľa slovenskej modernej scénografie. Venoval sa ikonopisectvu, ale posúval ho do modernej až postmodernej polohy. V tomto umeleckom smere sa stal novátorom. V prešovskej galérii Átrium vystavovala v apríli svoje diela výtvarníč ka Milka Závacká. Jej obrazy boli súčasťou spoločnej výstavy s fot ografom Bercom Cisárom. Ponúkali návštevníkom galérie výber zo svojej tvorby. Tá vzájomne ladila zrejme preto, že autori boli partnermi aj v súkromnom živote. Aj preto sa ich diela dopĺňali . Mnohí návštevníci výstavy sa dokonca zh odli v tom, že na prvý pohľad bol problém rozlíšiť, čo bola fotografia Berca Cisára a čo maľba Milky Závackej. Zaují mavosťou bolo, že táto výstava bola inštalovaná v rodnom dome pani Milky. Autori výtvarných skvostov obsadili svojimi dielami takmer všetky priestory Galérie Átrium. M. Závacká v tomto dome vyrastala rovnako ako jej rodičia a starí rodičia. Ako povedala, tu vychovala svoje deti. Tvoriť začala, až keď deti odrástli. Začínala pracovať s vaječnou temperou. Postupne prešla na koláž, asambláž, akryl, olej a kombinované techniky . Často pri maľovaní obrazov používa la gázu svojskou nenapodobiteľnou technikou. Svoje diela dopĺňa la aj reálnymi predmetmi, ktoré dotvorila. Farby vyberala podľa toho, aké emócie chcela prostredníctvom diela vyjadriť. Berco Cisár pochádza l z Košíc. Pracoval ako fotograf v Slovenskom technickom múzeu. Prostredníctvom fotoaparátu videl aj to , okolo čoho bežný smrteľník prechádza l nevšímavo. Námety nachádzal na zvláštnych miestach - v ošumelých štvrtiach mesta, v rómskych osadách. Tvrdil , že sa mu časom vycibril pohľad na určité veci. Najreprezentatívnejšiu výstavu východoslovenských umelcov za posledné roky na Ukrajine otvorili 5.mája vo výstavných priestoroch Zakarpatského múzea ľudovej architektúry a bývania v Užhorode. Kurátor výstavy, známy prešovský fotograf Ladislav Cuper jej dal názov Prešovskí výtvarníci v Užhorode. Vybral 25 umelcov, každý z nich sa na výstave prezentoval dvoma svojimi prácami. Zastúpenie umeleckých smerov bolo na výstave veľmi široké, od maľby, grafiky, plastiky, cez umeleckú fotografiu a textil. Medzi vystavujúcimi boli profesionálni umelci, ale aj výtvarníci a foto grafi, ktorí sa živili niečím úplne iným. Diela začali expedovať z Prešova 3.mája . Na vernisáž do Užhorodu prišla väčšina z vystavovateľov, ale aj členovia prešovského Klubu Galérie Átrium, svoje zastúpenie tam mala aj katedra výtvarnej výchovy Fakulty humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity. Záštitu nad podujatím prijal generálny konzul SR na Ukrajine Anton Lukačovič. V španielskej metropole Madrid vystavovala na konci mája prešovská výtvarníčka Alica Vojčíková - Gabzdilová. Reprezentovala Slov ensko ako novú členskú krajinu Európskej únie v Kultúrnom centre Alfréda Krausa. Záštitu nad výstavou prevzal slovenský veľvyslanec v Španielsku Ján Val ko, odborným garantom výstavy bola Šarišská galéria v Prešove. Výstava bola výberom tridsiatky diel auto rky za posledných desať rokov - koláže a kombinované techniky. V každej technike našla a uplatnila špecifické výrazové možnosti, ktoré charakterizovali jednotlivé etapy jej tvorby a ktoré potvrdzovali v priebehu vyše troch desaťročí jej miesto v kontexte súčasnéh o výtvarného diania v regióne. Výtvarníčka zaznamenala mnoho úspechov, naposledy získala jednu z hlavných cien na medzinárodnom salóne v poľskom meste Nowy Szacz. Na pôde Krajského úradu v Prešove 26.júna slávnostne otvorili výstavu fotografií Malé svety. V kolekcii veľkoplošných fotografií očami fotografov ožil svet etnických a národnostných menšín, či zdravotne postihnutých ľudí. Momentky z ich života mali emocionálnu silu a nútili diváka zamyslieť sa nad osudmi ľudí. Výstava bola súčasťou program u malých grantov dvoch partnerov - Svetovej banky a Nadácie otvorenej spoločnosti. Kolekcia fotografií mala ambíciu prispieť k tomu, aby problémy určitých skupín obyvateľstva boli pre svet viditeľnejšie. Pr ogram malých grantov uskutočňovala Svetová banka vo viacerých krajinách a vždy hľadala lokálneho partnera. Na vernisáži sa zúčastnili aj zástupcovia niektorých z úspešných projektov. Hovorili o svojich skúsenostiach, dosiahnutých výsledkoch, ale aj o tom, čo sa im nedarí dosiahnuť.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3