Kronika mesta Prešov rok 2006
107 4. VÝSTAVY Po dlhšej odmlke vystavoval vo svojom domovskom meste Peter Kocák. Známy akademický maliar a grafik, ktorého diela boli vystavované v rôznych kútoch sveta, otvoril 12.januára najväčšiu výs tavu, akú kedy v Prešove mal. Mala názov Schygra a inštalovaná bola v Galérii Átrium, ktorá takto oslávila svoje prvé výročie. Bol to prierez tvorby za 6 - 7 rokov. Väčšin ou však išlo o najnovšie veci, z rokov 2004, 2005, niektoré aj novšie. Na výstave mal 80 grafík, ktoré zozbieral z rôznych výstav po svete. V horných priestoroch Átria mal aj maľby. V Šarišskej galérii v Prešove sa 12.januára konala vernisáž súčasne k dvom výstavám. Otvorili ňou tak prvé výstavy v jubilejnom roku - rok u 50.výročia jej založenia. "Ponúkame našim návštevníkom dve nové výstavy, každá je z trochu iného súdka," povedala riaditeľka galérie Marta Hrebičková. Na prízemí v malej výstavnej sieni prezentovali prierez celoživotným dielom prešovského maliara Antona Sučku, ktorý nedávno zomrel. Na výstave pod názvom Spomienka bolo vyše 60 diel z majetku našej galérie zo zbierkových fondov. Tie boli doplnené dielami z pozostalosti umelca Anton a Sučku , ktorý pochádzal z Okružnej (okres Prešov) a bol špecialistom krajinárom. Touto výstavou si ho pripomenuli aj pri príležitosti jeho nedožitých 75. narodenín. Druhou výstavou, ktorú tiež otvorili na spomínanej vernisáži, chceli pracovníci ŠG návštevníkov prekv apiť. V ystavovali totiž diela Františka Turcsányiho pochádzajúceho z Hniezdneho (okres Stará Ľubovňa). Zaujímavosťou je to, že tento autor nebol profesionálny maliar. Pracoval ako zverolekár. Začal sa zaujímať o maľbu. Novú inšpiráciu získal počas niekoľkoročného pobytu v Afrike v Líbyi. Tam sa tá jeho tvorivá potencia otvorila takým prudkým tokom, že vytvoril kolekciu diel inšpirovaných práve Afrikou. V Krajskom múzeu v Prešove otvorili 19.januára výstavu Figúra v súčasnej nórskej keramike a súčasné nórske sklo. Pripravilo ju Nórske veľvyslanectvo v Bratislave. Vernisáže sa zúčastnila aj veľvyslankyňa Nórskeho kráľovstva Brit Lovseth. V úvodnom príhovore povedala: "Som veľmi rada, že môžem byť dnes v Prešove pri príležitosti otvorenia výstavy skla a keramiky. Mám radosť, že po Bratislave je Prešov prvým mestom na Slovensku, kam táto výstava poputovala. Tieto výtvarné diela sme vystavovali v mnohých hlavných mestách. Videli ju návštevníci v New Yorku, Tokiu, Pekingu, Sydney či Reykjavíku. “ Vyjadrila potešen ie nad tým, že sa jej túto expozíciu podarilo priniesť nielen do Bratislavy, ale aj do Prešova. Dúfala, že sa tunajším návštevníkom bude páčiť tento výber moderných diel od súčasných autorov rovnako keramických či zo skla. O čakáva la, že sa na výstavu príde pozrieť najmä veľa mladých ľudí. Zmyslom výstavy bolo ponúknuť ukážku moderného umenia spolu 16 autorov - mladých aj už uznávaných. Výstava trvala do 20. februára. 8.marca sprístupnilo Krajské múzeum v Prešove vo svojich komorných priestoroch expozíciu s názvom Divaldovci. Zakladateľ tohto rodu známeho silnými osobnosťami vedy, kultúry a umenia bol Karol, ktorý začal používať fotografiu ako nový fenomén zachytávania okamžikov už v roku 1860 v Bardejove a o tri roky neskôr aj v Prešove. Výstava trvala do konca mája. 16.marca otvorili v Šarišskej galérii v Prešove dve výstavy. Prvou bola reprezentatívna výstava maliarskej tvorby národného umelca Martina Benku, ktorú ŠG pripravila spolu v spolupráci so Slovenským národným múzeom – Múzeom Martina Benku v Martine. Druhú prezentovanú výstavu pod názvom Rusnáci – hľadanie stratených domovov si návštevníci mohli pozrieť vo výstavných priestoroch Suterénu. Dokumentovala pohľadom mladých ľudí súčasnosť a minulosť vysídlencov z oblasti vodnej nádrže Starina. Mladý výtvarník Igor Pešta v prešovskej Galérii Átrium otvoril svoju najnovšiu autorskú výstavu. Nazval ju Postmoderný ikonoklazmus. Ikony ako maľované modlit by dotvoril symbolmi, ktoré mali vystihovať život súčasníkov. Stres, chaos, nejednotnosť názorov alebo ak o autor vravel, realitu dní. Svojim výtvarným prístupom v premaľbe ikon chce l priniesť akýsi nový odkaz či ideu, cez ktorú prezentoval vlastné myšlienky. Vychádzal pritom z túžby po prvoob raze, lebo ikony takú pečať mali. Vydávali svedectvo o osobách a uda lostiach, ktoré zobrazovali. To, čo sväté písmo hovorilo slovami, ikona zobrazovala farbou a líniou, pričom písanie ikon podlieha lo prísnemu kánonu. Vyžadovalo
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3