Kronika mesta Prešov rok 2005
62 5. DOPRAVA Na sklonku druhého januárového týždňa vedenie Dopravného podniku mesta Prešov predstavilo nové kĺbové autobusy, ktoré v nasledujúcich dňoch nasadilo do plnej prevádzky. Išlo o najmodernejšie výrobky známeho českého výrobcu Karosa, ktorej motory IVECO spĺňali najprísnejšie európske ekologické normy na výfukové exhaláty. Tieto nové autobusy v počte päť kusov boli prvou plánovanou časťou dodávky 25 nových autobusov. Jeden autobus stál 10 miliónov Sk (vrátane DPH). Od 1.februára zaviedol Dopravný podnik mesta Prešov nový systém platenia cestovných lístkov z dôvodu objektivizácie ceny. Jeho podstatou boli rozdielne ceny jednorázových cestovných lístkov, odvíjajúce sa od času cestovania. Kto cestoval kratšie, zaplatil menej ako ten, čo cestoval dlhšie. Nové označovače v autobusoch a trolejbusoch presne zaznačovali čas nástupu pasažierov. Dovtedy mohol pasažier cestovať na jeden lístok medzi dvoma zastávkami, ale aj z Prešove do Veľkého Šari ša. Mesto Prešov bolo zaradené do I. tarifného pásma, kde nedochádzalo k zvyšovaniu základného cestovného v trvaní 10 min. Zaviedli sa lístky v trvaní viac minút. Prešovský dopravný podnik zabezpečoval dopravu aj do ôsmich okolitých obcí a mesta Veľký Šariš. Okrem Ľubotíc, všetky ostatné vidiecke linky boli zaradené do II. tarifného pásma, kde po dohode so starostami išlo cestovné hore. 4.februára sa na pôde prešovského VÚC spravil prvý výraznejší krok k zavedeniu integrovaného systému dopravy v našom regióne. Z iniciatívy združenia obcí Ekotorysa sa uskutočnilo stretnutie predstaviteľov zainteresovaných obcí so zástupcami jednotlivých prepravcov. Konštruktívna diskusia vyústila do konkrétnych riešení. Kompetentní sa dohodli, že do konca februára vytvoria pracovnú skupinu, ktorá do konca marca zadefinuje ciele a spôsoby riešenia integrovaného systému dopravy, ale aj veľkosť územia, ktorého sa to malo týkať. Od 14.marca mal Prešov priame autobusové spojenie s Bruselom. Spoločnosť SAD Prešov zaviedla novú zastávku na bruselskej stanici Gare du Nord, Noordstation na svojej pravidelnej linke Prešov – Londýn. Súčasne na tejto trase začala prešovská dopravná spoločnosť premávať namiesto jedného dňa v týždni dvakrát a to v pondelok a štvrtok. Cestujúcich na tejto d iaľkovej linke obsluhovali hostesky, ktoré si manažment SAD Prešov vybral spomedzi študentov Inštitútu turizmu a hotelierstva Prešovskej univerzity. Cesta z Prešova do Bruselu trvala rovných 24 hodín. K 16.marcu Slovenská autobusová doprava Prešov k zaisteniu prepravy používala 240 autobusov. Výber ich vozového parku mohli obdivovať Prešovčania v centre mesta, pred budovou Čierneho orla. Tu v popoludňajších hodinách prevzalo vedenie spoločnosti certifikát ISO 9001:2000 pre činnosti vo verejnej, cestnej, hromadnej, pravidelnej autobusovej a verejnej hromadnej nepravidelnej autobusovej doprave. Certifikát kvality priniesol do firmy spracovanie nových smerníc, vďaka čomu sa spresnila organizačná štruktúra, vypracovali sa zdokumentované postupy riadenia rozhod ujúcich činností, ktoré boli sumárne zahrnuté v príručke kvality. Platnosť tohto certifikátu bola do 24.februára 2008. Na Slovensku ho preberali v poradí druhí po Košičanoch. Hlavným cieľom spoločnosti bola spokojnosť zákazníka s ich službami. Mal k tomu prispieť aj pilotný projekt pre vzájomné uznávanie si čipových kariet systému EMBAS, ktorý platil od 1.marca a na východnom Slovensku sa do neho zapojili SAD Prešov, Košice, Michalovce a Humenné. Do tohto systému vstúpila aj Technická univerzita Košice a Prešovská univerzita. SAD Prešov zabezpečovala prímestskú autobusovú dopravu v okresoch Prešov, Sabinov, Bardejov, v spádovej oblasti mesta Giraltovce a v časti okresu Svidník. Zabezpečovala tiež mestskú autobusovú dopravu v plnom rozsahu v Bardejove. V rám ci pravidelnej diaľkovej dopravy ich autobusy prechádzali všetkými krajmi Slovenska. Neoddeliteľnou súčasťou prešovských dopravcov bola medzinárodná autobusová doprava na trase do Prahy, Brna, Londýna, Štokholmu, Mníchova, Konstanz, Nového Sancu, Krosna, Užhorodu, Varny a Nesebaru. Prešovská SAD-ka mala priame spojenie aj s centrom Európskej únie. Zriadila na trase Prešov-Londýn novú zastávku v Bruseli. Nepravidelná doprava slúžila individuálnym objednávateľom. V letných mesiacoch zabezpečovala prepravu do Bulharska, v štádiu rokovania bolo Chorvátsko. V regióne poskytovali dopravu v sezóne na Domašu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3