Kronika mesta Prešov rok 2005
98 školy hlavne zo študijného odboru inžiniersko-letecká služba, ktorí už pracovali na letisku ako technický personál a niektorí mali skúsenosti aj ako palubní technici. Letecký kurz vykonávala civilná letecká škola HELI COMPANY s.r.o., so sídlom v Prešove. Táto forma výcviku mala nahradiť výpadok pilotov, ktorý vznikol prestavbou vojenského leteckého školstva na Slovensku. Na Vojenskom obvodovom súde v Prešove 6.júna pokračovalo hlavné pojednávanie v trestnej veci všeobecného ohrozenia v súvislosti s prípadom leteckej havárie dvoch vojenských stíhačiek MiG -29 na Spiši, pri ktorej zahynul jeden z dvoch pilotov Marián Katuška. Samosudca Marián Polaček predvolal na výsluch troch svedkov a súdneho znalca z odboru rádiolokácie. Napriek tomu, že jeden zo svedkov sa na predvolanie nedostavil, obe zúčastnené strany súhlasili s pokračovaním pojednávani a. Samosudca Marián Polaček opäť nevyniesol rozsudok a pojednávanie odročil na 4. júla. Nakoľko prešetrovaná problematika spadala do okruhu utajených skutočností, z ďalšieho hlavného pojednávania bola vylúčená verejnosť. Obžalovaným bol pozemný pracovník leteckej prevádzky kapitán v zálohe Ing. M. A., ktorému pri dokázaní viny hrozil trest odňatia slobody jeden až päť rokov. K zrážke dvoch vojenských lietadiel došlo počas cvičného letu 6.novembra 2002 v katastri obce Hnilčík v okrese Spišská Nová Ves vo več erných hodinách vo výške asi štyroch kilometrov. Materiálne škody boli odhadnuté na 600 mil. Sk. Obžalovaný letovod 36- ročný kapitán v zálohe Ing. M. A., proti ktorému sa na Obvodovom vojenskom súde v Prešove viedlo hlavné pojednávanie v trestnej veci všeobecného ohrozenia v prípade leteckej havárie dvoch vojenských stíhačiek MiG -29 zo 6. novembra 2002, bol 4.júla oslobodený spod obžaloby. Rozsudok vyniesol samosudca Marián Polaček, ktorý skonštatoval, že skutok nebol trestným činom. Samosudca tak neakcept oval návrh vojenského prokurátora, ktorý pre obžalovaného žiadal 2- ročný trest s podmienkou odkladu výkonu trestu na štyri roky a trest zákazu činnosti letovoda, resp. riadiaceho pracovníka civilnej leteckej prevádzky po dobu troch rokov. Sudca akceptoval námietky obhajcu, ktorý spochybnil obžalobu a za hlavnú príčinu nehody označil ľudský faktor, konkrétne neštandardný manéver stíhača, na čo pilot doplatil svojim životom. Obžalovaný bol po leteckej tragédii preradený na inú prácu a neskôr dostal z armády v ýpoveď. Odvtedy bol registrovaný na úrade práce ako nezamestnaný a svoju výpoveď napadol na civilnom súde. Poslední vojaci, ktorí si plnili základnú vojenskú službu v jednotkách Mechanizovanej brigády gen.Rudolfa Viesta v Prešove, odišli do civilu 27.októbra . Brigáda už mala namiesto nich náhradu v profesionálnych vojakoch. K 1.októbru mali vyše 55% profesionálnych vojakov mužstva, profesionálni poddôstojníci tvorili 22%, práporčíkov bolo menej ako 1% a dôstojníci a generáli tvorili skupinu 12%. V posádke Prešov bola od 1.júla vytvorená nová jednotka - protilietadlová batéria. V rovnakom termíne vznikla jednotka fyzická ochrana objektov, ktorú zriadilo ministerstvo výhradne z radov vlastných zamestnancov, ktorí strážili dôležité vojenské objekty. Od októbra fungovala aj nová rota ISTAR, ktorá bola dislokovaná v Michalovciach. Vojaci pravidelne pomáhali aj pri zásahoch v zaplavených obciach a podieľali sa tak pri riešení krízových situácií v rámci Prešovského a Košického kraja.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3